Polemika k článku Přístupy k astrologii od Antonína Baudyše jr
Když jsem si tento článek přečetl, pomyslel jsem si, že konečně
někdo střelcovsky zpříma odpověděl na otevřené i skryté útoky
vůči tradiční astrologii.
Za dvacet let, po které se astrologií nepřetržitě a intenzívně
zabývám, teprve teď nabývám dojmu, že jsem si pro sebe zmapoval
její jednotlivá odvětví a tudíž její možnosti. Říci, že
psychologická astrologie (tj. humanistická, transpersonální atd.)
je překonáním všeho dosavadního v oblasti astrologie, a že to je
ta nejsprávnější astrologická metoda, je podle méno názoru
sebevědomá nehoráznost.
Tradiční astrologie v dnešní podobě (alespoň u mne a mých kolegů)
je nauka vedoucí k jasným, střízlivým, stručným a snadno
srozumitelným odpovědím na otázky klientů. Její výkladový aparát
samozřejmě není stejný jako před staletími, ale je upraven, aby
byl snadno srozumitelný i prostým lidem neznalých umělého jazyka
psychologické
astrologie a jsou v něm zahrnuty výsledky astrologických výzkumů
a statistických šetření posledních desetiletí. Upozorňuji
čtenáře, že jsme měli možnost díky rozsáhlým databázím prověřit
pravidla tradiční astrologie, chybná vyloučit (nebylo jich
mnoho), některá modifikovat a většinu převést do moderního
jazyka. Tato práce nám umožnila najít v astrologii pevnou půdu
pod nohama a nyní tedy můžeme bádat a jít dále.
Co se týká předpovídání, tady opět s psychologickou astrologií
zásadně nesouhlasím, protože jsem se již mnohokrát přesvědčil, že
předpovídat se dá nejen pro jednotlivce, ale i pro národy (a to i
úspěšně). A abych "humanistickou" astrologii trochu popudil
dodávám, že jsem se osobně přesvědčil, že planetární konstelace
působí nejen na lidi, ale i na zvířata, mikrobiální kultury apod.
Chtěl bych také upozornit na fundamentální filosofický rozdíl v
náhledu na vznik a zánik člověka mezi naší školou tradiční
astrologie a školami psychologickými. My jsem zastánci teorie
reinkarnace (vědomí či duše smrtí nezaniká, nýbrž přechází k
dalším zkouškám do dalšího těla), kdežto kolegové z
psychologických škol přejali Jungovu teorii kolektivního
nevědomí.
V zájmu objektivity však musím říci, že psychologická astrologie
má samozřejmě své opodstatnění a právo na existenci, podle mého
soudu je to však pouze jedna větev z košatého stromu astrologie.
Jsem přesvědčen, že mnoha lidem již pomohla a pomůže i v
budoucnosti, avšak např. mezi mými klienty měl zájem pouze o
psychologický výklad (a k tomu patřičnou znalost jungovských
termínů Anima, Animus, Stín apod.) asi tak každý padesátý.
Většina lidí nemá patřičnou znalost výše zmíněných výrazů a
zajímají je problémy, na které jim psychologická astrologie
odpovědět nemůže - např. kdy bude vhodný termín pro zdravotní
zásah, početí dítěte, podpis obchodní smlouvy, jak na tom budou s
partnerem, finančně atd.
Co říci na závěr? Přál bych si, aby tato polemika nevedla k boji
mezi jednotlivými astrologickými školami, ale k vyjasnění si
stanovisek a tím pádem k vzájemnému obohacení.